Reumatische aandoeningen

De term 'reuma' wordt gebruikt voor aandoeningen die klachten geven in of rond gewrichten of elders in het bewegingsapparaat. Er zijn minstens 200 verschillende reumatische aandoeningen. Meestal bestaan de klachten uit pijn, stijfheid, zwellingen, roodheid en warmte.

De meest voorkomende reumatische aandoeningen zijn:

• Reumatoïde artritis
  • Ziekte van Bechterew / SPA
  • Artrose
  • Polymyalgia rheumatica (PMR)
  • Septische artritis
  • 'Wekedelenreuma' / Fibromyalgie syndroom

De ontstekingsprocessen veroorzaken pijn en vermoeidheid. Ze hebben een negatieve uitwerking op het normale bewegen waardoor de patiënt beperkingen kan ervaren in het dagelijks leven. Het is vaak zo dat een patiënt minder gaat bewegen door de pijn waardoor het desbetreffende deel van het lichaam niet of nauwelijks belast wordt. Hierdoor gaan de mobiliteit (het lichaamsdeel wordt stijf) en de conditie snel achteruit.

Fysiotherapeutische behandeling

Onze behandeling is erop gericht dat de patiënt zo goed mogelijk kan functioneren in zijn dagelijks leven. Daarvoor is het belangrijk om de patiënt met zijn gebreken te leren omgaan. Maar ook de achteruitgang kan redelijk worden tegengegaan of afgeremd. Het is voor het functioneren van de patiënt van groot belang dat de mobiliteit op een acceptabel niveau is en dat de conditie op een zo hoog mogelijk niveau blijft.

Behandeldoelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

• Verbeteren van de bewegingsuitslag
  • Verbeteren van spierkracht en coördinatie
  • Vergroten van het uithoudingsvermogen
  • Lichaamsbeheersing, zoals zitten, staan, knielen, bukken en evenwicht bewaren
  • Beoefenen (hervatten) van sport en hobby

Lees hier meer over de Factsheet Fysiotherapie bij Reumatoide Artritis.

Fysiotherapeuten

>Stefan Bosch