Slijmbeursontsteking

Wat voelt u?

In uw schouder zit slijmbeurs om de spieren te beschermen en soepel te laten ‘glijden’. Zo’n slijmbeurs is een holte die met vocht is gevuld. Als die slijmbeurs geïrriteerd raakt, zwelt hij op. Er kan een ontsteking ontstaan en dat maakt dat u constant pijn heeft, vooral als u beweegt.

Alle bewegingen doen pijn. U kunt uw schouder niet goed gebruiken. Het is ook lastig om een goede slaaphouding te vinden.

Een slijmbeursontsteking kan het gevolg zijn van overbelasting, bijvoorbeeld door veel hetzelfde werk te doen of door boven uw macht (boven het hoofd) te werken. Bij oudere mensen kan de slijmbeurs sneller irriteren en kunnen de klachten langer aanhouden. Dan is sprake van chronische slijmbeursontsteking.

Wat kunt u zelf doen?

Wanneer u schouderklachten heeft, is het belangrijk om uw arm wel in beweging te houden. Maar let wel op het onderstaande;
- Probeer door te gaan met uw dagelijkse bezigheden, maar het is wel belangrijk dat u dit doet binnen de pijngrens.
- Naast bewegen is regelmatig rusten met je schouder ook belangrijk.
- Vermijd steeds dezelfde beweging; dit kan het herstel tegenhouden of vertragen.
- Vermijd zware belasting en bewegingen die de pijn duidelijk verergeren.

Wat kunnen onze fysiotherapeuten voor u doen?

De fysiotherapie is in eerste instantie gericht op pijnvermindering via houdingsadviezen om verdere inklemming te voorkomen. We werken samen aan het verbeteren van de mobiliteit. Verder zal specifieke schouderbladtraining ervoor zorgen dat de slijmbeurs meer ruimte onder het schouderdak krijgt. Er kan ook nog gewerkt worden aan meer spierkracht van de schouder. Uw belastbaarheid gaat daarmee omhoog.

Meer informatie over de mogelijke behandelingen die wij hiervoor in kunnen zetten kunt u vinden door hier te klikken op schouderklachten.

Bij welke locaties kunt u terecht voor uw behandeling?