EPTE percutane electrolyse

Wat is percutane electrolyse en waar wordt het voor toegepast?

Epte electrolyse maakt gebruik van een dunne naald dat in het aangedane deel van de pees wordt geprikt en vervolgens kortdurend onder stroom gezet wordt.

Dit zet het degeneratieve gedeelte van de pees aan tot herstel. Een degeneratieve zone doet niet mee in de mechanotransductie van de pees en is dus a-functioneel. Dit houdt in dat een trainingsprikkel hier niet aankomt en dus ook geen effect heeft. Door de behandeling met Epte electrolyse herstelt deze degeneratieve zone op een dusdanige manier dat een aangeboden trainingsprikkel daarna wél het beoogde resultaat heeft en de belasting opgebouwd kan worden. Net als bij shockwave merk je in slechts enkele behandelingen of deze therapie aanslaat.

Bij Epte electrolyse is echografie niet alleen belangrijk in het stellen van de juiste diagnose, maar je hebt de echo in dit geval nodig om de naald op de goede plek in te brengen. Dit om te voorkomen dat structuren zoals zenuwen of bloedvaten aangeprikt worden. Het echobeeld laat ook op schitterende wijze het electrolytische effect zien. Wat zichtbaar is als een kleine witte wolk rondom de naald.

Een Epte behandeling is overigens niet een op zichzelf staande therapievorm, het wordt gecombineerd met een daarop afgestemd evidence based oefenprogramma. De combinatie van Epte met oefeningen is een hele krachtige en hiermee kun je zelfs heel vervelende chronische tendinopathieën beter maken.

Is het een pijnlijke behandeling?

De behandeling met Epte is niet pijnvrij maar ook niet heel erg pijnlijk. Het kan een onaangenaam gevoel geven, met name bij het inbrengen van de naald maar de stroom wordt over het algemeen niet als pijnlijk aangeduid. Uiteraard is pijn heel subjectief en verschilt dit sterk per individu.

Hoe lang duurt een behandelsessie?

Een behandelsessie duurt ongeveer 30 minuten, inclusief hygiënische en echografische handelingen, uitleg en oefeningen.

Hoeveel behandelingen heb je nodig voor resultaat?

Er wordt aangeraden niet meer dan 4 tot 6 keer te behandelen met Epte en men streeft naar een significante pijnreductie binnen deze sessies. Chronische tendinopathieën kosten echter tijd om volledig pijnvrij te worden. Het flankerend beleid van een gradueel opbouwend oefenprogramma kan dan worden doorgezet. Epte is nodig voor het doorbreken van de vicieuze cirkel en met de oefeningen dient de klacht uiteindelijk helemaal over te gaan.

Wat is de evidentie?

Uit fundamenteel onderzoek op dieren en mensen blijkt dat er verschillende gunstige fysiologische effecten optreden tijdens en na behandeling met Epte. Voor een volledige uitleg kun je hier terecht.

Saskia van Ooijen